Nyheder | Andelsboligselskabet Fuglebakkegaard

Andelsboligselskabet Fuglebakkegaard

Oprettelse af brugerlogin

Ønsker du at blive oprettet som bruger på hjemmesiden, så skriv til bestyrelsen på fuglebakkegaard@hotmail.com.

I løbet af nogle dage vil du modtage en mail med loginoplysninger.

Som bruger kan du tilgå relevante dokumenter vedr. Andelsboligselskabet Fuglebakkegaard under fanebladet “Profil”.

Fanebladet “Profil” kan du kun se, hvis du er oprettet som bruger.

Beboerorientering

Varsling vedrørende eftersyn gennemgang af vand- og afløbsinstallationer.

I forbindelse med planlægning af det kommende renoveringsprojekt skal der foretages en registrering af placeringer af vand og afløbsinstallationer i badeværelse og køkken.

Se hvornår der vil være gennemgang i din lejlighed i vedhæftede dokument ovenfor.

4. juni 2025

 

Nyhedsbrev maj 2025

Beboernyt

Flere har måske bemærket, at det er længe siden, at Fru Jacobsen – også kendt som Henny Dina Jacobsen – har siddet og slikket solskin i forhaverne på Ternevej. Hun gik bort påskedag efter at have været ca. 10 dage på rehabilitering på Frederiksberg Hospital. Begravelsen blev holdt 2. maj i Frederiksberg Kirke. 

Fru Jacobsen fyldte 100 år dagen efter gårdfesten og fik i den forbindelse besøg af Michael Vindfeldt – borgmester i Frederiksberg Kommune – som cyklede fra sin bolig på C.F. Richs vej til Solsortvej for at ønske hende tillykke. 

Hun vil blive savnet

Bestyrelsen

14.05.2025

Byggetilladelse til opsætning af altaner

Så er byggetilladelsen fra Frederiksberg Kommune til opsætning af altaner kommet, og den er positiv (se vedhæftede dokument)!
I den kommende uge læser vi tilladelsen grundigt igennem sammen med Altan. dk, og så hører I nærmere om det videre forløb.

De bedste hilsner
Bestyrelsen
2025.05.11

Referat af generalforsamling 2025

Referat af ordinær generalforsamling 2025 ligger nu på hjemmesiden under “PROFIL” i henhold til foreningens vedtægter §26 stk.3.

De bedste hilsner
Bestyrelsen
2025.05.08

Undersøgelse for asbest i kælder- og loftrum

Som forberedelse til den kommende udskiftning af vandrør i bygningen skal DJ Miljø og Geoteknik P/S foretage målinger for eventuelle forekomster af asbeststøv i de kælder- og loftrum, som har gennemløb af vandrør. Det drejer sig om 50 kælderrum og 20 loftrum. 

Bestyrelsen har tidligere sendt mail (eller lagt besked i postkassen) til de andelshavere, som har de berørte kælder- og loftrum, med besked om at aflevere nøgler til bestyrelsen, så firmaet kan komme til at foretage målingerne. 

De fleste har afleveret nøgler (tak for det!), men vi mangler fortsat en del. Så tjek din mail og se, om du har et eller flere af de berørte rum. 

Aflever i givet fald nøgler så hurtigt som muligt. Det er meget vigtigt, at vi får foretaget målingerne, så vi kan komme i gang med at skifte vores vandrør – og så andelshaverne på Drosselvej 81 og Borups Alle 139 igen kan få adgang til deres afspærrede kælderrum! 

De bedste hilsner
Bestyrelsen
2025. 05. 05

Ekstraordinær generalforsamling

Vi afholder ekstraordinær generalforsamling

Onsdag den 21. maj 2025 kl.18.30 på Borups Alle 144

Den ekstraordinære generalforsamling afholdes, fordi vi ikke havde et beslutningsdygtigt fremmøde på den ordinære generalforsamling den 24. april 2025. 

Dagsorden og tilhørende materialer følger. 

De bedste hilsner
Bestyrelsen
2025.05.01

Varmeregnskab 2024

Varmeregnskab 2024 er omdelt i postkasserne. 
Tilbage- og efterbetaling sker med opkrævningen for juli kvartal. 
Der er også reguleret i aconto-opkrævningerne, da de i mange tilfælde ikke stemmer overens med det reelle forbrug. 

De bedste hilsner
Bestyrelsen
2025.04.25

Miljøfarlige stoffer i bygningen

Som forberedelse til det kommende rørprojekt, som omfatter udskiftning og renovering af vand- og varmerør og af faldstammer, har vi fået foretaget en undersøgelse af bygningen for miljøfarlige stoffer.

Undersøgelsens formål er at undersøge de byggematerialer, som er omfattet af renoveringen, for miljøfarlige stoffer, således at renoveringen kan foregå efter gældende arbejdsmiljøregler, og bygningsaffald kan håndteres efter gældende forskrifter for kildesortering og bortskaffelse.

Et resultat af miljøundersøgelsen er desværre, at der er påvist forekomster af asbestfibre i varmekælderen under Borups Alle 139 samt i kælderen under Drosselvej 81.

Bestyrelsen har på den baggrund bestilt en gennemgribende undersøgelse, så vi kan få fuldt overblik over problemets omfang, samt en handleplan for håndtering og fjernelse af de påviste miljøfarlige stoffer. Undersøgelse og handleplan vil blive færdiggjort så hurtigt som muligt.

Indtil den samlede handleplan er klar, har bestyrelsen valgt at afspærre varmekælderen og kælderen under Drosselvej 81.

Vi er klar over, at en afspærring af områder med kælderrum er stærkt generende for de berørte beboere, men det er efter vores vurdering den mest forsvarlige løsning, og det er også den løsning, vi har fået anbefalet af foreningens advokat og byggerådgiver.
 

Vi håber, at processen med håndtering af de miljøfarlige stoffer bliver kortvarig, og I vil løbende blive orienteret om det videre forløb. 

Rapporten fra den foreløbige miljøundersøgelse samt beboerorientering fra DJ Miljø og Geoteknik P/S vedlægges.
 

De bedste hilsner
Bestyrelsen
2025.03.24

Generalforsamling 2025

Generalforsamling 2025 afholdes torsdag den 24. april 2025 kl.19.00 i Grøndal Multicenter, Hvidkildevej 64, 2400 København NV. 
Generalforsamlingen afholdes i det store Mødelokale 1 på første sal i Grøndal Multicenter, fordi Skolen på Duevej for tiden ikke lejer lokaler ud. 
Dagsorden og bilag følger.

De bedste hilsner
Bestyrelsen
2025.03.11

Status altanprojekt

Godt nyt om altanprojektet. 
 
Frederiksberg Kommune har godkendt de altandøre, som Altan.dk har foreslået. Det betyder, at de nye altandøre bliver  i fuld højde ligesom de eksisterende. 
 
Næste skridt er, at Altan.dk sender opdaterede tegninger til kommunen samt foretager såkaldte dagslysberegninger, altså beregner, hvor meget de ønskede altaner kommer til at skygge. Der skal nemlig, som i første altanrunde, laves en dispensation fra reglerne om lys og udsyn.  
 
I det vedlagte “Mangelbrev 4” fra kommunen kan I læse mere detaljeret om godkendelsen af altandørene og den efterfølgende proces. 
 
Mange hilsner
Bestyrelsen 06.11.2024

Opfølgning på nedenstående opslag

Altan.dk har allerede udarbejdet og sendt tegninger mv. af de nye altandøre til kommunen. Så næste skridt er nu, at kommunen tager stilling til, om de kan godkendes. 
 
Tegning af de nye altandøre kan ses under dette opslag

Status på altanprojekt

Tirsdag den 29. oktober 2024 havde bestyrelsen på Fuglebakkegaard besøg af Frederiksberg Kommunes sagsbehandler og dørspecialisten fra Altan. dk. Formålet med mødet var at præsentere alternativer til de såkaldt koblede altandøre, som kommunen havde peget på i første omgang.  
 
Problemet med de koblede altandøre var, at de blev så tunge, at vi ikke kunne få dem opsat i samme fulde højde som de eksisterende altandøre. Og lavere koblede altandøre på kun ca. 180 centimeters højde med separate vinduer ovenpå var bestemt heller ikke en attraktiv løsning. 
Altan.dk præsenterede på mødet en helt ny alternativ løsning, som ligner de eksisterende vinduer meget mere end de eksisterende altandøre gør, og som kan leveres i fuld højde som de eksisterende altandøre. Kommunens sagsbehandler var positivt indstillet, men kunne naturligvis ikke sige noget på stående fod. 
 
Næste skridt er, at Altan.dk udarbejder og sender tegninger mv. af de nye altandøre til kommunen, som derefter tager stilling. Når bestyrelsen modtager tegningerne, lægger vi dem ud på hjemmesiden. 
 
I bestyrelsen er vi optimistiske og tror på, at de nye altandøre bliver godkendt, blandt andet fordi lignende døre for nylig er blevet godkendt i en anden gammel ejendom på Frederiksberg. Men man kan naturligvis aldrig være sikker.
 
De bedste hilsner
Bestyrelsen 
29.10.2024

Status på altanprojektet

Den 24. maj 2024 sendte vi brev til Frederiksberg Kommune, hvori vi som svar på kommunens krav til altandørenes placering og udseende ansøgte om at få lov til:
1. At placere altandørene som ønsket af andelshaverne
2. At opsætte altandøre, som er identiske med de eksisterende altandøre
 
Frederiksberg Kommune har nu svaret, og efter drøftelser på bestyrelsesmødet den 5. august 2024 er situationen følgende:
Kommunen har nu givet lov til, at vi placerer altandørene som ønsket af de involverede andelshavere. Det er vi i bestyrelsen meget glade for, fordi det giver hver enkelt andelshaver mulighed for at indrette altanen som ønsket. 
 
Med hensyn til altandørenes udseende fastholder kommunen, at de nye altandøre skal ligne de eksisterende vinduer og dermed ikke de eksisterende døre. Der bliver derfor opsat såkaldte koblede altandøre i stedet. Det vil efter bestyrelsens vurdering ikke føre til noget at få kommunen til at ændre mening, da det tydeligt fremgår i deres svar, at det blot vil føre til et egentligt afslag. 
 
I kan læse mere detaljeret i det vedlagte brev fra Frederiksberg Kommune. 
 
De bedste hilsner
Bestyrelsen  
06082024

Status på altanprojektet

Vi har nu modtaget et brev fra Frederiksberg Kommune angående vores ansøgning om opsætning af yderligere 15 altaner. 

I brevet stiller kommunen følgende tre krav til ændringer i ansøgningen, før de kan foretage en egentlig behandling af den: 

  1. Hvis vi skal have en chance for at få lov til at opsætte altaner i stueetagen på ydersiden af bygningen ud mod Ternevej, skal der opsættes altaner i alle fire stuelejligheder på Ternevej 2A og 2B.
  2. Altandørene på de nye altaner skal ligne vinduerne mere end de nuværende altandøre gør. Altså være af en anden type. 
  3. Altandørene på de nye altaner skal placeres, så de sidder i samme side som på altanerne nedenunder og ovenover. 

Bestyrelsen har sendt et svar på brevet fra kommunen, hvori vi forholder os til de tre krav. 

Da der kun er én lejlighed ud af de fire stuelejligheder mod Ternevej, som er interesseret i altan, vil det efter bestyrelsens vurdering være umuligt at få lov til at opsætte altan på Ternevej. I den første altanrunde var det også et ufravigeligt krav fra kommunen, at alle lejligheder på 1.-3. etage fik opsat altan. 

Med hensyn til altandørenes udseende forsøger vi at få lov til at opsætte altandøre af samme type som de eksisterende. 

Når det gælder altandørenes placering til højre eller venstre på altanerne forsøger vi også her at få lov til at placere alle altandøre, som de enkelte andelshavere har ønsket dem placeret. 

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det under alle omstændigheder er Frederiksberg Kommune, der har det sidste ord i sagen. 

Vi har lagt brevet fra kommunen og bestyrelsens svar i forlængelse af dette opslag. Her kan I læse mere detaljeret om de tre krav fra kommunen og om bestyrelsens begrundelser for at få ændret to af de tre krav. 

De bedste hilsner

Bestyrelsen

27.05.2024

Opdatering på altanprojektet

Altan.dk har i dag sendt den længe ventede byggetilladelse til Frederiksberg Kommune. I den orienterende mail fra altan.dk, som Fuglebakkegaards bestyrelse har modtaget, står der følgende:

Vi oplever i øjeblikket en længere sagsbehandlingstid hos kommunen. Du kan holde dig orienteret på kommunens hjemmeside, om aktuelle sagsbehandlingstider. Følg link til kommunens hjemmeside https://www.frederiksberg.dk/by-bolig-og-miljoe/byggeri/sagsbehandlingstid-og-gebyr

Se yderligere om status på altanprojektet længere nede på siden.

De bedste hilsner

Bestyrelsen 

13.03.2024

Status på altanprojektet

Placering og åbning af altandøre
 
Konkursen hos Altan.dk har forsinket processen med altanerne yderligere, men nu er det genetablerede firma klar til at sende foreningens  ansøgning om opsætning af altaner til Frederiksberg kommune. 
 
Inden ansøgningen kan sendes, skal de 15 andelshavere, som skal have altan, tage  endelig stilling til altandørens placering og åbningsretning til højre eller venstre. 
 
De 15 andelshavere har fået en seddel i postkassen, hvor ønsker til placering og åbningsretning skal afkrydses. Herefter ser vi, om Frederiksberg Kommune imødekommer ønskerne. 
 
Sedlen med ønskerne skal afleveres i postkassen hos Dan Eriksen, Ternevej 2A 1.tv senest onsdag den 28. februar, og spørgsmål eller kommentarer kan også rettes til Dan. 
 
De bedste hilsner
Bestyrelsen
23.03.2024